Datum
di. 27 sep.
Tijd
20:00
Locatie
Theaterzaal Bibliotheek
Prijs
gratis, reserveren verplicht
Word member
Voertaal
Nederlands, Engels
Uitverkocht

Films & Talks: Maya Angelou's korte films (Nederlandse première)

Dit evenement is geweest

Elk jaar besteedt ILFU in een uitgebreid filmprogramma aandacht aan een meester uit de literaire canon, dit jaar de Amerikaanse schrijver, dichter en burgerrechtenactiviste Maya Angelou (1928-2014). Er zijn films en lezingen over bevriende schrijvers die voor Angelou een bron van inspiratie waren, zoals Audre Lorde, bell hooks en James Baldwin. Op deze avond hebben we speciale aandacht voor Angelou als filmmaker, en vertonen we op het ILFU voor het eerst de drie korte films vertonen waarmee Angelou in de jaren zeventig debuteerde.

Soort

Film
Datum
di. 27 sep.
Tijd
20:00
Locatie
Theaterzaal Bibliotheek
Prijs
gratis, reserveren verplicht
Word member
Voertaal
Nederlands, Engels
Uitverkocht

Op 27 september vertonen we de nooit eerder in Nederland vertoonde korte films van de Amerikaanse schrijver, dichter en burgerrechtenactiviste Maya Angelou: All Day Long (1974), Tapestry (1976) en Circles (1976). Maya Angelou's filmoeuvre is notoir moeilijker toegankelijk voor een breder publiek dan haar geschreven werk. De betreffende korte films hebben jarenlang opgeslagen gelegen in Amerikaanse archieven. "Je moet een flinke bureaucratische slag slaan om een glimp op te vangen van deze voor TV gemaakte producties", schreef Kevin Toma al eens eerder in een artikel op ons platform.

De films zijn gratis toegankelijk. Vooraf inschrijven is wel vereist via deze link.

Beeld uit'Tapestry'

All Day Long (1974) is Maya Angelou's eerste film en geschreven scenario. Het is een korte film van twintig minuten die laveert tussen documentair realisme en melodrama. In de film loop je als kijker een dag mee in het leven van de tienjarige Jimmy B., wie recent van Mississippi naar Los Angeles is verhuisd om daar bij zijn tante Gloria te gaan wonen. Het verhaal speelt zich af op een zaterdagochtend, waarop je Jimmy en Gloria samen ziet ontbijten en Jimmy vervolgens buiten basketbal gaat spelen. Elke scène is beladen met de suggestie van een groter, achterliggend verhaal, en Angelou hield zich bij het schrijven van het scenario niet in om ook problematische rassenrelaties van de tijd aan de kaak te stellen.

Met Tapestry (1976), geschreven door Alexis DeVeaux en geregisseerd door Angelou, wordt het verhaal verteld van een rechtenstudent genaamd Jet, voor wie haar aspiraties om een carrière op te bouwen botsen met de verwachtingen die haar omgeving van haar heeft. De spanningsboog wordt gevormd door Jet die gedurende de loop van de film toewerkt naar haar examens, waarbij ze wordt geplaagd door onzekerheden, hallucinaties en waanvoorstellingen. Als studieus en ambitieus zwart personage was Jet, vooral ten tijden van het maken van de film, een unieke verschijning op televisie.

Circles (1976) is eveneens geschreven door Alexis DeVeaux en geregisseerd door Angelou. Ook volgt het op vergelijkbare wijze het verhaal van een meisje dat zich op eigen kracht omhoog probeert te werken maar tegengewerkt wordt door haar omgeving, in dit geval door een religieuze en overbezorgde grootmoeder.

Neske Beks (foto: Mariana Boreau)
Kevin Toma

Als de films zijn afgelopen is er is een nagesprek met schrijver en theatermaker Neske Beks en filmjournalist Kevin Toma. Moderator is Sophia Blyden. Neske Beks geldt als groot liefhebber en kenner van het werk van Maya Angelou en verzorgde al eerder inleidingen voor documentaires over Angelou. Kevin Toma publiceerde op ons platform eerder over het filmoeuvre van Maya Angelou.

De speelduur van de films is bij elkaar opgeteld ongeveer honderd minuten. De films zijn Engels gesproken en bevatten geen ondertiteling. De inleidingen en nagesprekken zijn in het Nederlands. 

De boekverkoop vooraf en na afloop wordt dit jaar verzorgd door Broese.

Moderatoren van het nagesprek

Kevin Toma schreef eerder al een lang artikel over Maya Angelou's carrière als filmmaker

"Filmjournalist Kevin Toma reconstrueert de geschiedenis van Angelou's filmcarrière en valt van de ene verbazing in de andere. 'Wat een zegen dat Angelou uiteindelijk op hoge leeftijd nog zo’n kalme film wist te maken, mét een goed verhaal en een goede cast. En wat een schande dat het daarbij bleef.'"

Lees het artikel